lauantai 23. marraskuuta 2013

Olet hylätty ja muutama satu

Minä hain avoimen yliopiston kurssille, mutta en päässyt. Olisin ollut valmis maksamaan rahaa siitä, että olisin saanut opiskella itsestäni vähän paremman kirjoittajan.

Minun lahjani ei riittänyt tällä kertaa, eikä minulla ole riittävää pohjakoulutusta. Lisää tästä toisessa blogissani Kokovartalo Elli bipo päässä, tukka jäässä.

Onneksi on kansalaisopiston kurssit ja siellä aivan ihana opettaja. Minun kävi tuuri, sillä kurssin vetäjä on ammattitaitoinen ja erittäin osaava. Empaattinen ja jotenkin todella inspiroiva.

Viime kerralla kävimme läpi satuja. Pohdimme mitä sadut kullekin merkitsevät ja tietenkin kirjoitimme niistä.

Saimme sanan Jääkaappi.

"Minä eräänä aamuna oveni avasin ja ihmistäni katsoin.
Hän siinä heränneenä seisoi ja kovin mietteliäältä näytti.
Minä sitten kysymään, että mikä miestä noin mietityttää?
Minä hölmö unohdin, ettei ihminen puhu jääkaappia.
Pörisin ja hörähtelin. Valoa vilkutin sitten piippaamaan ryhdyin.
Mies, tuo ihmiseni minun seisoi vain, eikä ymmärtänyt minua lain.
Mietteliäänä edelleen seisoi ja sisimpääni tutki.
Aloin jo voida pahoin ja lämmetä liioin.
Huusin jo aika kovaa, että; "Kiinni minun oveni paina!", mutta ei ihmiseni sitä vieläkään sulkenut kuten aina.
"Voi minua pientä"; itkemään aloin. Mikä tässä neuvoksi nyt?
Sitten ymmärsin; itseni mä sammutin.
Mies, ihmiseni minun oveni vihdoin kiinni painoi.
Iloitsin, että kohta oloni kohenisi ja kylmäksi voisin taas alkaa, mutta minä hölmö en ymmärtänyt enkä pelännyt pahoin, kunnes kädet kyljissäni tunsin ja kallelleni kaaduin.
Se olikin menoa nyt.
Tämä jääkaappi oli tarinansa jo kertonut.
Minä romuksi joutuisin, vaikka kuinka ääneen itkisin.
Hmh.
Tuosta muistosta lämpiän vieläkin.
Varmasti loputkin minusta siellä, missä minusta on tullut monta asiaa ja ehkä tarpeetonta. Mutta elossa minä vielä, jossakin syvällä siellä."

JOtenkin tarina muuttuu näin, kun sitä seuraavana päivänä lukee ja tuumaa. Tekisi mieli muuttaa sanojen paikkoja ja vaikka mitä, mutta julkaisen nämä mielummin näin ajatuksen virtana. Opin niistä itsekin enemmän.

Oppia ja iloa kaikille! Huomenna taas.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti